Sjekklister for internkontroll

Sjekkliste for håndtering av avfall

Viktige kontrollpunkter for avfallshåndtering
KontrollområdeOKMå utbedresFrist
Har boligvirksomheten skikkelige rutiner for håndtering av vanlig avfall?   
Har boligvirksomheten rutiner for kilde- sortering?   
Er avfallsbeholderne plassert i god avstand fra bygningene?   
Har boligvirksomheten rutiner for tømming av molokanlegget?   

Kontrollen av dette overføres til de respektive tunstyrene, som kan utnevne andre i tunet til å foreta dette ettersynet. Feil/mangler meldes tilbake til hovedstyret.

Sjekkliste for kontroll av EL-installasjoner og utstyr

Viktige kontrollpunkter for elektriske anlegg og utstyr
KontrollområdeOKMå utbedresFrist
Finnes det rutiner for jevnlig ettersyn og vedlikehold av de elektriske apparatene på fellesområdene?   
Finnes det rutiner for jevnlig ettersyn av det elektriske anlegget på fellesområdene?   
Blir utstyret og anlegget jevnlig kontrollert av autorisert fagpersonell?   
Er beboerne informert om hva de selv kan – og ikke kan – utføre av vedlikehold/reparasjon på elanlegg og utstyr?   

Kontrollen av dette overføres til de respektive tunstyrene, som kan utnevne andre i tunet til å foreta dette ettersynet. Feil på det elektriske fellesanlegget i boder og carporter meldes tilbake til hovedstyret. Kontrollen utføres 4 ganger pr. år.

Sjekkliste for kontroll av brannfarer og utstyr

Viktige kontrollpunkter for brannalarm
KontrollområdeOKMå utbedresFrist
Er det montert røykvarslere eller brannalarm- anlegg på fellesområdene?   
Finnes det rutiner for jevnlig kontroll av røyk- varslerene/brannalarmanlegget?   
Er varslerne plassert slik at beboerne hører dem?   
Viktige kontrollpunkter for brannslokkingsutstyr
KontrollområdeOKMå utbedresFrist
Er det brannslokkingsutstyr lett tilgjengelig på fellesområdene?   
Kan alle beboerne bruke dette utstyret?   
Finnes det rutiner for jevnlig ettersyn av utstyret?   
Viktige kontrollpunkter for rømningsveier f.eks boder felles anlegg
KontrollområdeOKMå utbedresFrist
Er rømningsveiene ryddige og oversiktlige?   
Er adkomsten for brannvesenets utstyr, stigebil, brannkum m.m til enhver tid god?   

 Sjekkliste for kontroll av lekeutstyr/lekeområde

Viktige kontrollpunkter for lekeplass 
KontrollområdeOKMå utbedresFristIkke relevant
Er det behov for inngjerding av hensyn til trafikk i området?    
Har alle lekeapparater som innebærer fall- risiko støtdempende underlag som tilsvarer fallhøyden?    
Blir underlaget godt vedlikeholdt?    
Er det tilstrekkelige sikkerhetssoner rundt de lekeapparater som har pendel eller sklifunksjon?    
Er det åpninger eller vinkler i lekeapparatene som innebærer fare for at hetter, snorer og skjerf kan bli hengende fast?    
Er det åpninger i rekkverk, mellomrom mellom gulv og rekkverk og mellom rekkverk og tak som medfører fare for at hode kan sette seg fast? (Gjelder bredder mellom 9 og 23 cm)    
Finnes det åpninger i gulvplanker og trapper som medfører fare for at bein kan bli sittende fast? (Gjelder åpninger på 4–7 cm)    
Er det åpninger i lekeapparatene som innebærer fare for at fingre kan bli sittende fast?(Gjelder bredder på 0,8–2,5 cm)    
Er det tilstrekkelig høyt rekkverk på skliene, klatrestativene og andre lekeapparater hvor det er fare for å falle ned?    
Er metalldeler i rekkverket på skliene, kjetting- håndtakene på huskene og i klatrestativene tildekket med materiale som vil redusere faren for frostskader?    
Finnes det rutiner for å etterse og vedlikeholde lekeutstyret?    

Siden hvert tun har egne leke/fellesområder er det disse tunene som vurderer behov og innkjøp av lekepapperater og eventuelt andre installasjoner til disse områdene. Dette er en kostnad som belastes hvert enkelt tun. Kontroll av lekeapparatene/installasjonene overføres til de respektive tunstyrene, som kan utnevne andre i tunet til å foreta dette ettersynet.

Kontrollen utføres årlig. Vedlikehold utføres av tunene etter behov.

Denne nettsiden er laget etter dette dokumentet.